POMOCNICY SOLANINA
Autor: Eliasz Gramont i Konrad Paszkowski
Niezależny Ruch Wizualnych przeciwstawiał się nadmiernemu rozwojowi technologii, globalizacji i cyfryzacji nośników danych oraz niszczeniu kultury OBRAZU. Początkowo NRW tworzyła grupa zapaleńców, kultywująca taśmy VHS, starsze telewizory czy kolekcjonującą projektory kinowe i odtwarzacze DVD. Ci ludzie nie chcieli, aby analogowa i stara technologia została pogrzebana przez nowoczesność. Mimo wszystko, wielkie korporacje działające jako Kasta Digitalnych tolerowały NRW i traktowały go jako niegroźną i dziwaczną opozycję. Do czasu, gdy prezesem Kasty został Greg Melasa.
Melesa wierzył, że prawdziwy postęp przyniesie rozwijanie sztucznej inteligencji i totalne podporządkowanie środków masowego przekazu. To pod jego rządami Kasta Digitalnych zaczęła eksperymentować ze sztuczną inteligencją, a pierwsze efekty ich prac stosowano w szeregach policji, aby w przyszłości zrobotyzować każdą dziedzinę życia ludzkiego. Prawą ręką Grega, był młody i ambitny naukowiec - Alan Plick, który marzył, żeby nie tylko przejąć dziedzictwo oraz fortunę Kasty Digitalnych, ale zabrać Melesie coś o wiele cenniejszego.
Tamira Melesa przyszła na świat w 2075 roku i dorastała pod czujnym okiem apodyktycznego i samotnego ojca, który dbał o to, by niczego jej nigdy nie brakowało, a jednocześnie pielęgnował w niej fascynację nowoczesną technologią. Tamira nie wyobrażała sobie życia bez technocudów i fanatycznie oddała się idei nowoczesnej transmisji danych i OBRAZU, która miała się odbywać wyłącznie w głowie odbiorcy i nadawcy informacji. Oczywiście Greg z entuzjazmem podchodził do każdej nowinki technicznej, które w głównej mierze były pomysłami Alana Plicka.
Sytuacja pomiędzy Niezależnym Ruchem Wizualnym a Kastą Digitalnych zaczęła zaogniać się, gdy Tamira ukończyła 25 lat. Wówczas przez przypadek znalazła się na undergroundowej imprezie w ruinach starego kina, gdzie wyświetlany był film z dawnej analogowej epoki. Okazało się, że spotkanie zostało zorganizowano przez ludzi z NRW. Dziewczyna zauroczyła się klimatem w stylu retro oraz... tajemniczym i charyzmatycznym liderem Niezależnego Ruchu Wizualnych, Kirkiem Rourem.
Dziewczyna zaczęła regularnie przychodzić tam na spotkania Wizualnych, dowiedziała się też o istnieniu mitycznego pierwiastku OFFu, który przywróciłby równowagę między technologicznymi rozwiązaniami a samodzielnym myśleniem. Jednak moc jego istnienia zanotowano ostatnio w 2012 roku. Idee NRW stały się jej życiem, a z Kirkiem połączył ją burzliwy romans. Gdy jej ojciec, prezes Kasty Digitalnych, dowiedział się z kim jego córka się spotyka, wpadł w szał. Rozkazał Alanowi Plickowi rozwiązanie problemu, który mógł pogrążyć dziedzictwo Digitalnych i zniszczyć ich wizję przyszłości. Jednak dla Alana, który potajemnie kochał się Tamirze, istniało tylko jedno wyjście na rozwiązanie tego konfliktu.
Roboty Kasty Digitalnych dokonały masowych aresztowań członków NRW, a ruiny i podziemnego kina zostały wysadzone w powietrze. Plick osiągnął swój cel. W wybuchu kina zginął Kirk Rour, lecz niestety Tamira odniosła ciężkie rany, co przerosło jej ojca jak i Alana. W szpitalu zszokowany Greg wyznał córce, że w przeszłości był właścicielem tego kina, a później spędził życie w pogoni za zmianami na lepsze. Po tych wydarzeniach przejrzał na oczy, uznając, że walka o postęp i prace nad coraz lepszą sztuczną inteligencją powinny zostać przerwane, a Kasta Digitalnych rozwiązana.
Melesa nie chciał stracić drugiej najważniejszej kobiety swojego życia, ale dla Plicka stało się jasne, że traci nie tylko Tamirę, ale także wieloletnie plany na przyszłość. Po kłótniach z zarządem Digitalnych i wywołaniem dyskusji o mitycznym pierwiastku OFFu, Alan rozpoczął pracę nad śmiercionośnym robotem TKM 2102. Jego wynalazek wkrótce dokonał totalnej anihilacji Kasty Digitalnych, mordując Grega Melasa i zapewniając przywództwo Alanowi Plickowi.
Tamira, po śmierci ojca i ukochanego, postanowiła stanąć na czele NRW i odnowić organizację. Mając w głowie opowieść Kirka o pierwiastku i mocy OFFu, zdecydowała się użyć prototypowej maszyny czasu i cofnąć się do roku 2012, aby odszukać mityczny artefakt, mogący powstrzymać hegemonię bezwartościowego OBRAZU. Niestety, Plick wysłał za nią swojego elektronicznego mordercę, mającego za zadanie zniszczenie pierwiastka OFFu.
W 2012 roku to MOC OFFu będzie sednem, o które zawalczy Niezależny Ruch Wizualnych, dowodzony przez Tamirę Melasę kontra Kasta Digitalnych, na której czele stoi Alan Plick. W bezpośredniej obronie pierwiastka OFFu stanie SOLANIN, a totalnego zniszczenia będzie chciał dokonać TKM 2102.
FINAŁ NASTĄPI
15 SIERPNIA 2012 na 4. SOLANIN FILM FESTIWAL 2012.